Máte po čtyřicítce? Zmenšuje se vám mozek. Dobrá zpráva je, že to můžete zpomalit.

Opravdu existuje mnoho způsobů, jak zabránit zrychlené atrofii mozku, která může postupně vést k poruchám paměti a Alzheimerově chorobě. S preventivními kroky neotálejte!

mozek stimulujte

Jaká je prevence úbytku duševních schopností? „Jsou to činnosti, které stimulují duševní práci mozku. Může to být čtení literatury, zpěv a hra na hudební nástroj, učení cizích jazyků nebo jakékoliv učení novým dovednostem či znalostem, křížovky, sudoku. I přiměřená fyzická aktivita dostatečně prokrvuje mozek,“ vysvětluje neurolog MUDr. Martin Kuchařík a dodává, že hodně zvládnete i samotnou stravou. „Základem prevence všech forem demence je dostatečný kalorický příjem – tedy dostatečný celkový objem stravy při zachování všech složek. V nevýhodě jsou tedy osoby s jednostranným dietou nebo s dietním omezením, například při nedostatečném příjmu bílkovin. Vzhledem ke známému příznivý efekt antioxidantů je vhodná pestrá strava s dostatkem vitamínů a stopových prvků, z vitamínů zejména B, C, E, ale i koenzym Q10. Vhodnější než příjem vitamínů v doplňcích stravy je přijímat jejich v běžné stravě, neboť výrazně nadměrný příjem podle výzkumů nezvyšoval dále pozitivní účinky, „ozřejmuje znalec lidského mozku.

Proč se mozek zmenšuje?

Při mozkové atrofii dochází ke zmenšování mozkových buněk i nervových spojení. „Výsledkem může být makroskopicky viditelné zmenšení objemu mozku, buď celkové, nebo výraznější jen v některých částech mozku. Fyziologická atrofie mozku nastupuje velmi pomalu přibližně od dvaceti pěti let. Výrazněji se projevuje po šedesátce a běžně je viditelná zejména po dosažení sedmdesáti pěti let, kdy dosahuje deset až patnáct procent. Na rozdíl od fyziologické atrofie dochází ik předčasné atrofii mozku zejména z důvodu úrazů, vývojových poškození mozku a při degenerativních onemocněních mozku, „objasňuje MUDr. Kuchařík.

Zregenerují se neurony?

Přestože se objevují senzační objevy o regeneraci neuronů ve smyslu tvoření nových buněk, tato schopnost se stále nepotvrdila. „V laboratorních podmínkách se daří dosahovat úspěchů, ale v realitě platí, že neurony jako buňky neregeneruje a regenerace se objevuje pouze ve smyslu jejich výběžků. Regenerace ve smyslu zlepšení funkce však probíhá. Při poškození mozku se vytvoří jiná spojení neuronů, které nahradí ty zničené . Periferní nervová vlákna je možné „opravit“, například po řezných ranách na končetinách je možné nervová vlákna sešívat a jejich funkce se může obnovit, „drží se při země neurolog. Pokud se chcete vyhnout demenci, pomoc přece jen existuje.

omilostněné tuky

Dopřejte si jedno vejce denně nebo šest za týden – nejlepší organické z volných chovů s vysokým přirozeným obsahem omega-3 mastných kyselin. Raději si je uvařte, jako usmažte. Každý den si dopřejte i polévkovou lžíci semínek a ořechů. Nejlepší semínka jsou lněné, konopné, dýňová, slunečnicová a sezamová a z ořechů upřednostněte brazilské, lískové a mandle. Je fajn, když je nejprve nadrtíme a pak přidáte do polévek, salátů či do cereálií.

Nezapomínejte ani na studenovodní, olejnaté dravé ryby – jezte jejich dva-, třikrát za týden. Už jednu porci jídla z olejnatých ryb týdně spojují vědci se snížením rizika vzniku Alzheimerovy choroby o polovinu. Pochutnejte si na sledě, makrelách, lososech nebo na sardinkách, ale tuňáka si dejte jen třikrát do měsíce, pokud není jisté, že obsahuje málo rtuti. Do salátových dresinků a dalších studených pokrmů preferujte za studena lisované rostlinné oleje.

polotovary ne

Vyhýbejte se bílým, rafinovaným a nadměrně zpracovaným potravinám. Sáhněte raději po celozrnných obilovinách, čočce, fazolích, ovoci a zelenině. Čerstvé ovoce je lepší než sušené a pokud džusy, tak ředěné vodou, řadí britský odborník na výživu Patrick Holford, který se specializuje na zlepšování duševního zdraví pomocí vhodné stravy.

Bojíte se Alzheimera zbytečně?

  • Téměř šedesát procent lidí si nesprávně myslí, že Alzheimerova choroba je typickou součástí stárnutí.
  • Čtyřicet procent lidí si nesprávně myslí, že Alzheimerova choroba není smrtelná.
  • Třicet sedm procent lidí se nesprávně domnívá, že Alzheimerova choroba je ohrožuje pouze tehdy, když se vyskytne u nich v rodině.
  • Alzheimerova choroba je po rakovině druhým nejobávanějším onemocněním na světě. Bojí se jí téměř čtvrtina lidí.